Busto in marmo di Seneca scultura anonima del XVII secolo |
Est aliqua pars philosophiae
naturalis (la fisica), est aliqua
moralis (l’etica), est aliqua
rationalis (la logica) (24). Mathematice,
ut ita dicam, superficiaria est è un’affittuaria, in alieno aedificat costruisce su un terreno altrui, accipit prima quorum beneficio ad
ulteriora pervěnit, riceve i primi grazie i quali giunge a ulteriori
conquiste.
L’animo viene condotto alla perfezione da una sola
disciplina una re consummatur animus:
scientia honorum ac malorum immutabili (28), l’animo si compie
Singulas lubet
circumire (esaminare a una a una)
virtutes: fortitudo contemptrix timendorum (…): fides sanctissimum humani pectoris bonum est, nulla necessitate ad frangendum cogitur, nullo corrumpitur praemio
(…) Temperantia voluptatibus imperat (…)
Humanitas vetat superbos esse adversus
socios (…) verbis, rebus, adfectibus
comem se facilemque omnibus praestat, simplicitatem, modestiam, moderationem,
frugalitatem, parsimoniam, clementiam quae alieno sanguine quam suo parcit et
scit homini non esse homine prodige utendum (30)
Sapientia non est in litteris: res tradit, non verba
(32)
Magna et spatiosa res
est sapientia (33)
Plus scire velle quam
sit satis intemperantiae genus est (…) ista
liberalium artium consectatio (ricerca avida) molestos-pedanti-, verbosos,
intempestivos, sibi placentes facit et ideo non discentes necessaria quia
supervacua didicerunt. Quattuor milia
libro rum Didymus grammaticus scripsit: miserer si tam multa supervacua
legisset (37).
Didimo soprannominato Calcentero dalle viscere di bronzo e
Bibliolata poiché non ricordava numero e titoli delle opere scritte (65 a .C. 10 d. C.).
In his libris de
patria Homeri quaeritur, in his de Aenae matre vera, in his libidinosior
Anacreon an ebriosior vixerit, in his an Sappho publica fuerit, et alia quae
erant dediscenda si scires. I nunc et longam esse vitam
nega! (37)
Meglio sentirsi dire o virum bonum! Che o hominem litteratum!
Non bisogna mai dimenticare il salutare praeceptum “tempori
parce” e non perderlo indagando quantum
temporis inter Orphěa intersit et Homerum, cum fastos non habeam , non ho i
documenti storici.
Oppure devo esaminare le pedanterie con cui Aristarco di
Samotracia 205-131) punzecchiò, infilzò con l’ojbelivsko~,
piccolo spiedo, i versi interpolati (notas
quibus aliena carmina conpunxit) et
aetatem in sillabi conteram? (39)
Metire aetatem tuam:
tam multa non capit (41) non ha tempo per tante occupazioni
Philosophi quantum
habent supervacui, quantum ab usu recedemtis! Quante quisquilie, quante
dispute inutili!
Ipsi quoque ad
syllabarum distinctiones et coniunctionum ac praepositionum proprietates
descenderunt si sono abbassati a distinguere le sillabe e alle proprietà
delle congiunzioni e delle preposizioni, et
invidēre grammaticis, invidere geometris a emulare i grammatici e i
geometri ; quid quid in illorum artibus
supervacuum erat transtulēre in suam. Sic effectum est ut diligentius loqui
scirent quam vivere. (42)
Audi quantum mali
faciat nimia subtilitas et quam infesta veritati sit.
Protagoras ait de omni re
in utramque partem disputari posse ex aequo (44) i dissoiv lovgoi.
Parmenides ait ex his
quae videntur nihil esse universo, niente appartiene all’Universo (Ep. 88, 44).
Zenon Eleates ait
nihil esse.
Circa eadem fere Pyrrhonei versantur et Megarici et
Eretrici et Academici , qui novam induxerunt scientiam nihil scire (44), sono più o meno della medesima opinione i vari
scettici i quali introdussero una nuova scienza che consiste nel sapere nulla.
Si Protagorae credo, nihil in rerum natura est nisi dubium, si
Parmenidi, nihil est prater unum, si Zenoni, ne unum quidem.
Sicché tota rerum
natura umbra est aut inanis aut fallax (46)
Non facile dixerim
utris magis irascar, illis qui nos nihil scire voluerunt, an illis qui ne hoc
quidem nobis reliquerunt nihil scire. Vale
89 Divisione
della filosofia, La cupidigia e la dissolutezza dell’età di Seneca
Philosophiam in partes,
non in frusta divĭdam, in parti non in pezzetti (2)
Sapientia perfectum
bonum est mentis humanae; philosophia sapientiae amor est et adfectatio la
ricerca della sapienza, haec (la
filosofia) eo tendit quo illa pervenit (4). Sapientia est quam Graeci sofivan vocant (7)
Cohaerent inter se
philosophia virtusque
(8)
Philosophiae tres
partes esse dixerunt et maximi et plurimi auctores: moralem, naturalem,
rationalem
La moralis componit
animum, forma l’animo; la naturalis,
rerum naturam scrutatur, la rationalis proprietates verborum exigit
indaga, et structuram et argumentationes varie forme di
ragionamento ne pro vero falsa subrěpant (9), perché le falsità non si
insinuino al posto della verità.
I Peripatetici quartam partem adiecerunt civilem,
aggiunsero
la politica e altri
partem quam oijkonimikhvn
vocant, administrandae familiaris
rei scientiam, la scienza della amministrazione del patrimonio.
Epicurei rationalem
removerunt, esclusero la logica mantenendo naturalem atque moralem,
la fisica e l’etica.
Poi introdussero la
logica cambiandole nome de iudicio et
regula appellant considerandola accessionem
naturalis partis (11) un’appendice della fisica.
I Cirenaici di Aristippo di Cirene, discepolo di Socrate contenti fuerunt moralibus, si accontentarono dell’etica che poi però divisero in
cinque parti
Aristone di Chio, discepolo di Zenone stoico, non tantum supervacuas esse dixit naturalem et rationalem sed etiam
contrarias la fisica e la logica non solo inutili ma addirittura nocive, e
dall’etica soppresse i precetti (13)
La logica si divide in retorica e dialettica.
La retorica riguarda l’oratio
continua, la dialettica l’oratio inter respondentem et interrogantem discissa.
La retorica si occupa
delle parole e dei pensieri e della loro ordinata disposizione rJhtorikhv
verba curat et sensus et ordinem la dialektikhv
tratte delle parole e dei significati id est dividitur in duas partes, in res quae dicuntur et vocabula
quibus dicuntur (17) tratta delle cose espresse e dei vocaboli con cui
vengono espresse
Tu Lucilio leggi quello che vuoi dummodo quid legeris ad mores statim referas
(18) tu lo metta in relazione con i costumi.
Il lusso costruisce deversoria
luxuriae asili della dissolutezza. Quid prosunt multa cubicula? In uno iacetis. Non est vestrum ubicumque non estis (21).
90 la filosofia e
la civiltà . vedi Prometeo le sue invenzioni e l’età dell’oro
Il bene più prezioso della sapientia è inter fortuīta
non esse (2) è non essere uno dei beni dipendenti dal caso, essa non ci
tocca in sorte per caso
Huius opus unum est de
divinis humanisque verum invenire (3) il suo compito è uno solo
L’avidità ha diviso la società che una volta era intatta,
poi avaritia paupertatis causa etiam iis
quos fecit locupletissimos fuit, desierunt enim omnia possidere, dum volunt
propria (3)
Ma i primi uomini e i loro immediati discendenti primi
mortaliun quique ex his geniti naturam incorrupti sequebantur (3) e si erano affidati commissi melioris arbitrio; naturae est enim potioribus deteriora
summittere (4) Non praecedit armenta degěner taurus, sed qui magnitudine et toris
ceteros mares vicit; inter homines
pro maximo est optimum, tra gli uomini il migliore sta al posto del più
grosso.
Illo ergo saeculo quod aureum perhibent penes sapientes fuisse regnum Posidonius iudicat. Hi continebant manus et infirmiores a validioribus tuebantur; horum
sapientia ne quid deesset suis providebat. Officium erat imperare, non regnum (5) governare era un dovere non un atto di comando. Cfr. Manzoni.
Sed postquam,
serpentibus vitiis, in tyrannidem regna conversa sunt, opus esse legibus
coepit, quas et ipsas, inter initia, tulere sapientes.
Solon qui Athenas aequo
iure fondavit, inter septem sapientiā fuit notos, Lycurgum si eadem aetas tulisset, sacro illi numero
accessisset octavus, Zaleuci leges Charondaeque laudantur; hi non in foro nec in consultorum atrio, sed in Pythagorae tacito illo sanctoque secessu didicerunt iura quae
florenti tunc Siciliae et per Italiam Graeciae ponerent” (90, 6),
Solone, che consolidò Atene con una costituzione giusta, fu tra i sette famosi
per la saggezza, Licurgo se la medesima età lo avesse messo al mondo sarebbe
entrato in quel numero come ottavo.
Vengono lodate le leggi di Zaleuco e di Caronda; questi non
nel foro né nelle scuole dei giureconsulti, ma in quel tacito e santo ritiro di
Pitagora appresero le leggi da dare alla Sicilia, allora forte, e nell’Italia
greca.
CONTINUA
Giovanna Tocco
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