101 incertezza
del domani
Importa vivere bene, non vivere a lungo
Omnis dies, omnis hora quam nihil simus
ostendit
Quam stultum est
aetatem disponere ne crastini quidem dominum! Che cosa stolta che
faccia progetti uno che non è padrone nemmeno del domani!
Nihil sibi quisquam de futuro debet promittere, id quoque quod tenetur per manus
exit cum interim ad latus mors est.
Stat quidem terminus nobis ubi illum
inexorabilis fatorum nercessitas fixit. Nihil differamus; cotidie cum
vita paria facimus, saldiamo i
conti (7). Evitiamo l’agitazione si vita
nostra non prominebit non si
sporgerà, si in se colligitur; ille enim ex futuro suspenditur cui inrĭtus est praesens, si attacca al futuro
quello per il quale il presente è vano. Cui
vita sua cotidie tota fuit, securus est (10) è sereno chi ogni giorno ha
vissuto interamente la sua vita, Vale
Discendum est quam bene vivas referre, non quam diu; imparare che importa saepe autem in hoc esse bene, ne diu. Spesso
il bene sta nel non a lungo Vale
102 La fama dopo
la morte. L’immortalità dell’anima.
Magna et generosa res
est humanus animus (21)
Per hoc spatium quod
ab infantia patet in senectutem in alium nutrescimus partum, maturiamo per
un altro parto (23). Dies iste quem
tamquam extremum reformīdas aeterni natalis est (26) è la nascita
dell’eternità
Quid ista sic diligis
quasi tua? Istis opertus es, sei
coperto da queste cose terrene, veniet
qui te revellat dies et ex contubernio foedi atque olidi ventris edūcat
(27), verrà il giorno che ti strappi e ti tiri fuori da questa coabitazione con
il ventre fetido e puzzolente
Nulla serenum umbra turbabit
103 Bisogna
guardarsi dagli uomini
Ab homine homini
cotidianum periculum (…) nullum est
malum frequentius, nullum pertinacius, nullum blandius. Tempestas minatur antequam surga, crepant
aedificia antequam corruant, praenuntiat
fumus incendium: subita est ex homine pernicies
(...) hominum effigient habent, animos
ferarum (…) homini perdere hominem libet (2)
Quantum potes autem in philosophiam recēde:
illa te sinu suo protěget, in huius sacrario eris aut tutus aut tutior. Ipsam autem philosophiam non debebis iactare vantarla. Licet
sapĕre sine pompa, sine invidia.
104 I pensieri delle persone care devono farci amare la vita. I
viaggi non danno la pace dello spirito. Esempi di saggezza: Socrate e Catone
Incipio toto animo
studere (6) comincio a studiare con tutta l’anima
Socrate a uno che si lamentava di non trarre giovamento dai
viaggi, rispose non inmerito hoc tibi evēnit;
tecum enim perigrinabaris (7)
Quid prodest mare
traicere et urbes mutare? Si vis ista quibus urguēris effugere , non aliŭbi sis oportet sed alius
(8) non devi essere altrove ma un altro.
Porterai i tuoi costumi dovunque andrai: divitias iudicabis bonum, torquebit te
paupertas, honores iudicabis bonum, maximum malum iudicabis mortem, cum in illa
nihil sit mali nisi quod ante ipsam est: timeri (10). Piangere la morte
delle persone care tam ineptum erit quam
flere quod arboribus amoenis et domum tuam ornantibus decĭdant folia
Si sapis, nec
speraveris sine desperatione nec desperaveris sine spe. (12)
Nullam tibi opem feret
iste discursus; peregrinarsi enim cum adfectibus tuis et mala te tua sequuntur
(17)
Fugam tibi non prodesse miraris? Tecum sunt quae fugis (20)
Si velis vitiis exui,
longe a vitiorum recedendum est (21)
Cum Catonibus vive,
cum Laelio, cum Tuberone (stoico del circolo degli Scipioni). Si convivere etiam Graecis iuvat, cum
Socrate, cum Zenone versare. Vive cum
Chrisippo, cum Posidonio.
Ti insegneranno eventura
contemnere, stare fidenter ac paratum tela fortunae adverso pectore accipere, a
disprezzare quello che può accadere e a stare ritto con coraggio e pronto
Si exemplum
desideratis, accipite Socraten
invictum et paupertate et laboribus quos militares quoque pertulit
(battaglie di Potidea, Delio, Anfipoli nella G. P.)
Eppure ricordiamo uxorem eius moribus feram, lingua
petulantem, liberos indociles et matri quam patri similiores (27)
Viginti et septem
annis pugnatum est, poi I 30 tiranni, poi la condanna a morte da parte
della democrazia restaurata: obiecta est
et religionum violatio et iuventutis corruptela. Post haec carcer et venenum. Ma Socrate non si turbò, pefino
l’espressione del volto rimase inalterata
Altro esempio lo dà Catone:
et
hunc licet dicas non minus quam Socraten in servis eluxisse (eluceo) 29
si segnalò in una massa di servi. Cesare e Pompeo favorivano ciascuno la
propria ambizione, Catone formò il partito dello Stato
Scorgerai la plebe da una parte; gli ottimati e i cavalieri
dall’altra e nel mezzo lasciati soli lo Stato e Catone: duos in medio relictos rem publicam et Catonem.
Nel 46 per medias
Africae solitudines pedes a piedi
duxit exercitum. Dopo la battaglia di Tapso (46). In mancanza di acqua novissimus bibit, bevve per ultimo.
Quando fu trombato alle elezioni pila
lusit, giocò a palla. Provocò Pompeo e Cesare. Dunque: respuendae voluptates, enervant et effeminant et multum petunt, multum
autem a fortuna petendum est; sicché si deve chiedere molto alla fortuna
deinde spernendae
opes: auctoramenta sunt servitutum , sono obbligazioni verso le servitù (34).
Se stimi molto la libertà omia parvo
aestimanda sunt. Vale
105 come si
riesce a vivere tranquilli
Securitatis magna portio est nihil inique facere (7)
106 Disquisizioni
inutili: se il bene sia un corpo.
De hoc quaeris: bonum an corpus sit. In supervacuis subtilitas teritur l’acume si impiega in
disquisizioni inutili. Non vitae sed
scholae discimus.
107 Bisogna
sopportare con animo sereno quanto accade
Contrariis rerum
aeternitas constat (8) l’eternità è fatta di fenomeni contrastanti.
Dobbiamo convincerci che le cose che accadono devono accadere e non lamentarci malus
miles est qui imperatorem gemens sequitur.
Seneca poi traduce in latino dei versi di Cleante: “duc, o parens celsique dominator poli,/
quocumque placuit: nulla parendi mora est;/ adsum impiger (...) ducunt volentem fata, nolentem trahunt”.
Hic est magnus animus
qui se fato tradidit: at contra ille pusillus ac degěner qui obluctatur et de
ordine mundi male existimat et emendare mavult deos quam se. Vale
CONTINUA
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